Bitchen

Ett tag sedan man skrev något här nu. Vardagen rullar på jag och Lova är duktiga och går vår morgon promenad varje morgon. Vilket innebär att varje morgon får Lova gå på sork jakt, en av de bästa aktiveter på hela dagen om man frågar Lova. Det är nämligen så att när vi går över gärdet är det jätte bra att ha Lova lös för att man ser bra runtomkring om det kommer någon, och på dessa åkrar finns det massa sork och de tycker Lova är roliga att leta efter. Hon hittar ett sork håll sedan börjar hon gräva som en tok. Jag låter henne hållas för hon kommer aldrig få tag på någon och hon tycker verkligen att detta är toppen. Om man roppar in henne då hon står och gräver i ett håll, tittar hon först på en lite tveksamt sedan kommer hon galloperandes med ett mycket nöjd uttryck. Jag brukar säga åt henne; Låt sork stackarna vara, men det struntar hon i.

Har nu även börja träna grippande med klicker pga att Lova har en ovana att bära dummysarna som en handväska. Så det jag tränar henne att göra nu är att grippa mitt på dummyn samt grippa tag så dummyn hamnar långt in i munnen.

Det går långsamt framåt, Lova har verkligen blivit segare. Det kan dels bero på att hon får väldigt mycket motion för att hålla hennes höfter i trim men sedan är hon också för tillfället skendräktig. Men jag tar det i hennes takt hon lär sig när hon lär sig, ju längre tid tar detsstom längre tid har vi något att göra ;) Och hon är verkligen en riktig bitch nu, har blivit arg på två hanhundar, jag har blivit helt chockad trodde inte Lova kunnde bli arg. Så jag har verkligen nu fått se en annan sida av min fogliga dam, hon har en mörksida; som sur tant!



Första gången hon blev arg var när grannhunden smet från sin ägare och kom fram till oss och jag tänkte det är väl lika bra att de får hälsa de har ju hälsat förut så jag sa varsågod, och det gick bra. Sedan kom ägaren och hämta sin hund, men tappa greppet igen så hunden kom stutsande (labbe ca 7 mån), och var leksugen som tusan och i sin iver ställer han sig i "juck" position, och detta gillade inte alls min dam så hon morrade till och vissade att detta accpterar inte jag. Men detta tycker jag inte var något konstigt eftersom denna handling är inget en hund ska behöva tåla så jag gjorde ingen affär av det, men jag blev som sagt väldigt chockad för Lova har aldrig förut sagt i från utan accpterat allt.

Andra gången hon blev arg var på min födelsedag i tisdag då jag hade släkten på besök och mammas hund Toddler var här. Toddler och Lova är uppväxta med varanndra och mycket hög tolerans nivå med varandra och det har aldrig blivit något gruff. Men i tisdags visade Lova vart skåpet ska stå. Hon är nämligen väldigt rädd om sin sovplats när hon är skendräktig och så kom Toddler och han gick runt och kolla, sedan kom han lite för nära tyckte Lova och skällde ut honom. Toddler förstod snabbt vinken och kom som ett skott från sovrummet ut till oss andra.  Sedan höll han sig på långt avstånd från bithen resten av dagen ;)

/ Zandra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0