Det går bra nu.

Morgon promenaderna går bra med Lova, och hänger på bra i den raska takten. Så nu är det bara att köra på, får väl se hur länge matte orkar vara hurtig denna gång.:)

Idag har vi haft besök av Christine och hennes BC tik Issa, vi tog tillfället i akt att träna lite apportering. Issa och Christin tränade lydnads apportering och jag och Lova jakt apporterig. Och Lova apportera idag minst lika bra om inte bättre än då vi var på utbildnigen. Hon verkar bli motiverad att träna då andra hundar är med (ännu ett argument till att skaffa en hund till). Vet inte om det beror på att hon blir taggad då hon ser andra hundar jobba eller om hon då är mer rädd om resurser, när det är konkurans. Vi provade att göra några apporteringar även efter det hade åkt och det funkade bra även då. Så vi får se hur det går imorgon, när hon glömt den andra hunden.

Idag tränade vi endast väldigt enkla enkelmarkeringar och de fungerad klockrent, det enda vi behöver träna på är avlämnande, då jag tycker att hon släpper den väldigt lätt. Så det vi ska träna nu är att hon ska få belönigar för att hon håller i dummyn trots olika störningar. Focusen i tränigen kommer att ligga på att hålla i dummyn och inte i gripande eller avlämnande.

Mål: Att få Lova att hålla i dummyn oavsett vad jag gör.

Delmål:
- Få Lova att hålla kvar dummyn längre stunder
- Få Lova att hålla kvar trots att jag tar fram min hand
- Få Lova att hålla kvar trots att jag tar i dummyn

Igår kväll började vi även repetera kantarellsöks tränigen, då den under ett tag fått legat på hyllan pga focus på rallylydanden. Och det känns som att hon måste vara i form ifall det blir kantarell letande i år, inte för jag känner till några kantarell ställen, men svärmor gör. Men igår påbörjade vi iaf tränigen igen och Lova har bra minne måste jag säga. Började med grunderna och de satt som ett smack, så nästa gång vi tränar nu blir det att göra markeringar då hon sett var jag placerat ut kantarellen. Kanske ikväll när det blir svalare. Även fast man inte letar kantareller är det otroligt bra och rolig aktivering att göra tillsammans med sin hund. Jag blir alltid lika förundrad när hon hittar en kantarell. Det är roligt att få se dem i ett arbete som är naturligt för dem, och sedan blir man så otroligt imponerad av vilket luktsinne de har.

Nej nu kommer sambon hem, och jag ska framför min nya argument till varför vi ska skaffa en hund till :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0