Efterlyses: En liten liten tennisboll!

Ja det är en katastrof, en av Lovas favoribollar som också råkar vara min favoritboll för att den är så liten och behändig så man kan ta med den överallt, är försvunnen. Jag vet inte vart den har tagit vägen, och jag vet inte vart man kan köpa en ny heller. För vi hittade den i trädgården då vi flyttade in i vårt nya hus i Kungsör :( Inte kuligt, tycker vi, men men antigen kommer den fram eller så är det bara att börja leta i varje djuraffär/sportaffär. Aldrig sett en sådan boll någonstans förut, det såg ut som en lite liten tennisboll samt att den var odelbar, ni vet de flesta tennisbollar delar hunden i ett naffs, ännu ett plus med denna boll.

Den senaste tiden då...
Har Lova fått tagit det lite lungt med badandet då jag upptäckte ett nytt lite våteksem (hon hade ett stort på svanens för ett tag sedan). Det känns lite tråkigt när bada är det bästa hon vet, plus att det dessutom är väldigt bra för hennes höfter. Så det blir promenader i skogen istället, imorse var vi upp tidigt vid 7 snåret och gick i skogen. Vi hade besök som sov över och därför passade jag på att smyga ut på morgonen för att få Lovas behov tillfredställda. Jag kände att hon inte fått så mycket uppmärksamhet de två senaste dagarna då vi hållt på med städning och sedan matlagning inför besöket och sedan umgås med vännerna. Även fast Lova är väldigt delktig när vi har gäster så blir det inte på det sätt som hon behöver.

Så imorse  blev det en aktiveringspromenad som kompensation. Vi hoppade över stockar, kröp under hinder, gömde godis i träd och tränade även lite apportering. När vi tränade apportering så visade det sig att vi inte var de ända som var upp med tuppen, för mitt under en apportering när Lova var på väg in med dummysen till mig så stannade hon upp och jag kunde inte förstå varför, men jag såg på hennes blick att det var något. Så jag vände mig om och fick se att det kom en hund med ägare precis bakom mig, och sncka om att jag blev stolt då. Jag vet inte om jag borde bli det för att när de jobbar borde de väl apportera oavsett vad som händer runt omkring, men för mig var det ett genombrott. Då Lova har varit väldigt glad i allt och alla (speciellt retrivrar, och detta var en labbe) och jag jobbat oerhört mycket för att få henne att ignorera hundar, vilket hon gjorde väldigt bra idag utan att jag enns sa något eller visste om hunden, så stannade hon. Jag var nöjd iaf :D



Apporteringen gick också super bra, hon har blivit riktigt duktig på att markera, och jobbar nu in dummyn väldigt fort och gör det med stor glädje. Greppar och avlämnar också bra. Woohow, för oss! Även fast jag gör markeringarna svårare och svårare och längre och längre bort så går det jätte bra, så jag tror nu att jag kan börja göra dubblemarkeringar och börja jobba på linjetagen. Dirigering är något som jag känner att man också skulle behöva börja jobba med, men jag har inte fått någon/några bra övningar ännu. Och så länge jag inte har något riktigt grepp om det vill jag inte börja med det. Men det kommer det med.

Efter våran morgonpromenad var Lova väldigt nöjd, och även under promenande kände jag att hon uppskatta mig väldigt mycket. Så jag antar att det ibland kan vara bra att låta hundarna ha en paus från allt, för att de ska uppskatta det. Hon vek knappt en cm från min sida trotts att hon var lös, hon ville verkligen jobba och göra saker idag, super skoj!

Under kvällspromenaden packade jag klövje väskan som jag lätt henne bära med sina dummys då vi begav oss ut för att sedan hitta ett guld ställe att träna på (Lära mig fortfarande att hitta här), och även kvällträningen fungerade bra.

Nu är det dags att sova efter en långt dag...
/ Zandra


Kommentarer
Postat av: Hannah & Azti

2010-07-19 @ 00:13:38
URL: http://kurtelza.blogg.se/
Postat av: Hannah & Azti

Ja klart du ska övertala honom, får han bara se dem så kommer han smälta ;)

Min hund hade den sämsta graden man kan ha, på båda höfterna. Tyvärr var jag tvungen att ta bort henne när hon var enbart 3,5 år men till saken hör då att hon hade haft problem från hon var lite mer än 1 år med kraftiga hältor som inte gav sig trots starka smärtstillanden. Så beslutet var otroligt svårt men ändå inte, man vill aldrig se sin älskling lida!

2010-07-19 @ 00:15:57
URL: http://kurtelza.blogg.se/
Postat av: Isak

Hmm.. Det där med att ignorera hundar kan Lova mer än gärna få lära Casper ;)



Hojta till om ni behöver större yta att träna på, har fått tillåtelse att träna på en fotbollsplan i närheten. 2st fotbollsplaner med långt avstånd till väg.

2010-07-21 @ 19:30:09
Postat av: Zandra

Casper kommer också lära sig med tiden, när han blir äldre :)



Okej va snällt! Ska jag i baktanke om det behövs någon gång.

2010-07-22 @ 17:14:45
URL: http://hundfocus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0