Ovillkorlig kärlek

Vad är det som är så underbart med hundar? Det finns förstås mycket att älska hos en hund, men det jag gillar mest hos hundar är att de älskar dig oavsett vad. Oavsett om du är rik, fattig, tjock, smal, vacker, ful, framgångsrik etc en hund bryr sig inte, de älskar dig för precis den du är. Även om vi ibland klantar oss, och även fast vi ibland blir arga på dem i fel lägen, även fast vi ställer för höga krav på dem, även om vi inte städar, ja vi kan helt enkelt göra en hel del, och våra hundar accpterar det och älskar oss ändå.

Det är väldigt förlåtande, och jag är mycket avudsjuk på deras förmåga att leva här och nu. Det som har varit det har varit och det som händer det händer, det är här och nu som räknas för en hund. Vi människor borde lära oss dessa egenskaper av hundarna; att leva, förlåta och accptera.

Våra hundar står ut med mycket, jag kommer ofta på mig själv med att ställa allt för stora krav på Lova, krav som inte enns är rimliga. Och när det inte fungerar för jag inte har lärt henne eller för jag inte tränat tillräckligt mycket eller i den miljön, då blir jag arg och irriterad på henne. Fast den jag egentligen borde bil arg och irriterad på är mig själv. Men Lova hon förlåter och ställer självklart upp nästa gång vi ska träna, med lika stor glädje varje gång. Hon ställer alltid glatt upp som försöks kanin på alla möjliga övningar, träningar och aktiviteter jag gör för att utbilda mig själv. Ser hon dessutom klickern så bara spritter det i henne. Denna underbara varelse!

Många människor, de flesta människor skaffar hund för att tillfredställa någon form av behov hos sig själv; de behöver närhet, för att få bekräftelse, för att få lyckas, för att få motionera, för att få sällskap etc listan kan göras lång. Även detta accpterar våra fyrbenta vänner, de accpterar så fruktansvärt mycket.

Därför borde vi ge något tillbaka till våra vänner, genom att fråga oss; vad är min hunds behov? Gör jag det här för att tillfredställa mina egna behov eller min hunds? Självklart är det viktigt att ägare tycker att aktiviteten man gör tillsammans med sin hund ska  vara rolig, och det är oftast en föruttsättning för att hunden ska tycka det är roligt. Men oftast kan det finnas så mycket krav, press och prestige att man glömer bort att ha roligt efter vägen och vill bara se resultat.

Ibland kommer jag på mig själv med att vara sådan! Tex sådan dagar som Lova inte har lusta att träna och aktiveras med något avancerat, hon vill liksom bara vara. Jag känner henne väl så jag känner på en gång om det är någon ide eller inte, men ändå försöker jag och vi misslyckas och jag blir irriterad, på mig själv och på Lova. Men jag ska försöka sluta med det nu, de dagar hon inte känner för att göra en massa så ska hon bara få vara. Hon ska få springa löst och bara strosa runt, för det älskar hon. Det är hennes behov vissa dagar, och varför skulle jag då missunna henne det? Hon bara ger och ger, och självklart ska hon få tillbaka. Det är min skyldighet som hennes vän och tränare att känna och läsa av vad som passar sig.

De begär inte mycket våra fyrbenta vänner, så jag tycker att vi är skyldiga dem att försöka förstå dem och deras naturliga behov och beteenden då vi lär dem anpassa sig efter vår värld och våra regler. Det gör så ont att se ägare som gör illa sina hundar för att de gör "fel", fast det egentligen är de som missuppfattat hur hunden lär och hur deras naturliga beteenden är.

I Örebro på Tassa rätt, där jag jobbar står det en mycket bra text skriven på vägen;
Lär hunden göra rätt,
istället för att straffa bort allt som den gör fel!

Mycket bra sagt tycker jag. Detta blev ett långt inlägg om många olika saker, det jag kort och gott ville ha sagt var att; hundar ger oss ovillkorlig kärlek, därför tycker jag att vi borde ge dem något tillbaka genom att göra oss införstådd med deras naturliga beteenden och behov och aktivera och lära dem utifrån det. Accptera att de är individer och inte ställa förhöga krav utifrån vad vi faktisgt lärt dem och utifrån deras dagsform. Det vi kan lära oss av våra hundar om relationer och livet är att vara förstående, förlåtande och leva i nuet!



/ Zandra

Kommentarer
Postat av: Jp

Fint :)

2012-01-26 @ 09:57:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0