Stads hund

Idag åker jag och Lova in till Örebro med tåget! Alltså ska vi göra en av de dära sakerna som Lova inte gillar, färdas med fordon. Som kompensation för detta har hon fått bada två dagar på raken :) Vet inte om hon vet att det är därför men glad blir hon.

 Det roliga är att i vatten apportera hon dummysarna utan problem, både stora och små. Inget hon någonsin behövt öva på, det måste sitta djupt i genarna. Däremot jobbar vi på att hon ska vara lugn innan hon får gå i vattnet, det är det värre med. Oj oj vad hon pipper och gnäller, hon vill ju så gärna ,i förstår inte matte det liksom! Så det jag börjat med nu är ett total förbud att gå i när hon låter, och så fort hon blir tyst så får hon ett varsågod. Sedan ska vi utöka tiden som hon ska vara tyst också, men det känns som det är ett tag kvar tills dess ;)

Tränat knatarellsök har vi gjort också, och igår kväll la jag ut två kantareller när hon ej såg på och sedan fick hon gå ut och söka. Fungerade klockrent! Hon är så duktig, helt otroligt att de minns så bra med bara lite repetion, efter ca 10 månader. Men iof tränade vi hårt under en period innan vi tog paus. Så nu är nästa steg att få tag på färska kantareller som jag ej ska ta på och placera ut i skogen,för att se om det fungerar där. Ska försöka göra det i örebro.

Har inte påbörjat tränigen med att hon ska bli bättre på att hålla i dummys ännu heller. Eftersom kantarellsökstränigen gått så bra så har jag velat pyssla med det nu. Men börja med det snart, förhoppningsviss kommer kaninsdummyn och det under veckan också :D

Men nu ska vi ut på en promenad innan vi ska iväg till tåget, och till Örebro och bli stadshund. Det sköna är att Lova fungerar lika bra på landet som i stan, kanske tack vare all miljöträning hon fick som liten. Skönt är det iaf :)

/ Zandra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0