Dumma husse!

Det är svårt att hinna med allt, vill träna rallylydnad, kantarellsök och apportering. Men jag får hela tiden dela upp och träna lite då och då. Jag har nuförtiden gott om tid, men Lova lilla vännen orkar inte träna allt för mycket, då blir hon ofocuserad, omotiverad och börjar strosa runt. Så jag måste hela tiden aväga om hon orkar mer eller inte.

Så därför har jag nu blivit väldigt sugen på att skaffa hund nr två. Dessvärre är det något min sambo inte vill, han säger att jag får göra som jag vill men att han inte kommer gilla det. Och det är samma sak som att inte godkänna det. Då vill man ju inte skaffa en hund till, för det känns som om det är något som båda måste vara med på. Så vi får se om han ändrar sig snart.

Har iaf ihärdigt börjat leta kennel, för tillskillnad mot när vi skaffa Lova har jag nu massa kunskap. Vilket gör att jag inte längre kommer välja första bästa kennel. Det ska vara rätt uppföddare, med rätt synesätt, som ger valparna en bra start, föräldrar med bra menatlitet samt de är friska och med bra släktingar. Jag vill ha en golden igen, och då kanske man tänker men om du vill jobba med hunden varför inte skaffa en mer arbetssugen ras? Och det kan man ju tycka, men det finns flera anledningar till det.

Den största anlednigen till att jag om och när jag skaffar en hund till vill ha ännu en golden, är helt enkelt för jag trivs oerhört bra med rasen. De är samarbetsvilliga, lätt lärda, inte så vilt intresserade (ska inte va iaf.), finner sig i det mesta, kräver inte super mycket jobb och stressar inte upp sig allt för lätt. Och visst det finns nackdelar och alla är individer men om man ser som helhet så gillar jag dem, det är en ras som passar mig. Dessutom tänker jag på framtiden, det kanske inte alltid kommer vara så att jag har så här mycket tid för hundar och vad gör man då om man har en hund som kräver arbete varje dag?

Nej golden är en himmla bra lagom hund, de är lagom i det mesta, och jag gillar lagom. :) Finns flera andra raser som jag funderat på; flat, tollare, berner senner, newfoundland har funnits i tankarna. Men jag har ändå kommit tillbaka till golden varje gång. Kruxet för mig är att jag fastnat för Lovas storlek, jag vill inte ha en stor otymplig hund. Så förutom att försöka hitta en perfekt kennel så vill jag också ha valpar efter två små föräldrar så chansen att valpen blir liten blir större. Helst hade jag velat ha en mörkare golden denna gång, då jag tycker att de är himmla fina men också för att de verkar bli ovanliga. Fast färgen är inte det viktigaste, utan mentalitet, friskhet och storlek kommer före.

Men som sagt jag har letat kennlar och nu hittat en som verkar väldigt bra, har dock inte kontktat dem ännu (pga sambon), men de ska iaf ha en kull i slutet på aug. leveransklara i okt, där föräldrarna är små, bra mentalt, friska och pappan är lite mörkare. Värsta dröm läget, men sen så har vi sambon där :( Så hoppas han snart kommer på att han ångrar sig. Dessutom är det sista kullen de kommer ta på tiken och det gör det ju ännu mer irriterande. Men men, fler chanser kommer väl kanske.

Föresten kanin grejjerna och det andra jag beställde till Lova har kommit nu. Kanindummyn blev väl ingen jätte succse. Bollen är fortfarande det bästa, men visst hon tycker den är lite bra, dock väldigt svår att bära. Det är verkligen hennes problem hon har svårt för att bära stora otympliga saker. Bäbis dummysarna går bra men en dummy på 500 g tror jag aldrig hon kommer kunna hålla i, men vi får se. Förutom kanin sakerna beställde jag lite annat och måste säga att det var väldigt bra kvalite på grejjerna, rekommenderar jag starkt att köpa era dummysar på hundsystrarna.se.



Nej imorgon väntar en ny dag, men bad och bus för oss. Så god natt!
/ Zandra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0