Vägen hit...

Halloj!
Så ska man försöka sig på att börja blogga igen. Får se hur det går denna gång, tredje gången gillt. Denna blogg kommer handla om mitt liv tillsammans med min golden tik Lova mitt liv som hundinstruktör. Lova är ca 2 år och 3 månader gammal och vi har gjort en fantastisk resa tillsammans.

Det hela började med att jag ville skaffa en hund när jag och min sambo skulle flytta ihop, hade i familjen sedan tidigare en hund en Jack russell terrier vid namnet Toddler. Jag hade bestämt mig för en Golden retriver, inte för jag visste mycket om dem utan för de såg snälla och vackra ut.  Sedan ville jag ha en större hund. När sambon äntligen gick med på att skaffa hund, så skulle jag vilja säga att vi tog första bästa uppföddaren, eller ja vi tog en som låg nära där vi bor. Men vi hade inga större krav förutom att vi ville ha en golden. Så efter några veckor efter vi hade bestämt oss för att skaffa hund så kom ARAMINTA'S JUNIBACKENS MADICKEN eller Lova som hon kallas till vardag hem till oss.

Det enda jag visste denna gång om hund var att jag vill ha alla förutsättningar för att få en lydig och lycklig hund. Toddler som flyttat in hos min familj sedan tidigare hade inte fått dessa förutsättningar utan vi hade fostrat honom så som vi hade trott blir bra och inte gått några kurser eller så med honom och han hade vi två års ålder utvcklat illska mot andra hundar. Detta skulle inte få hända Lova bestämda jag mig för, jag bestämde mig också för att jag skulle ha som mål att kunna ha henne lös. Vilket är något som vi tvingades sluta med Toddler (pga jaktlust och ingen träning). Så jag funderade på hur detta skulle gå till, och kom fram till att kunskap är det som behövs och för att få det bestämde jag mig för att gå på kurs.

Det jag inte visste då men som jag snart blev varse av var att det finns flera olika sätt att träna hund på. Det jag gjorde var att jag anmälde mig till första bästa kurs som började så snart som möjligt. Denna första kursen jag och Lova gick var en ledarskaps kurs. Det jag tänkte då jag anmälde migt till denna kurs var; Ledarskap det är ju något som man ofta hör i hundvärlden att man måste ha så det måste vara en super kurs. Så vi kom till denna kurs, som använde sig av ganska hårda metoder med korrigeringar om hunden gjorde fel. Men jag reflektera inte så mycket över det, tänkte liksom att dena instruktör måste ju veta och det är så här man får en lycklig och lydig hund. Dessutom gick det ganska bra för mig och Lova (Hon var ca 3 månader) så jag i frågasatte inget, och anmälde mig till och nästa kurs i ledarskap också. Jag hade dessutom anmält mig till en valpkurs hos en annan instruktör under samma period.

I slutet av ledarskapskursen började det gå lite sämre för mig och Lova. Hon ville inte alls göra som jag sa och tyckte inte alls att detta var roligt. Det instruktören sa till mig var att jag var för snäll; Du är tvugen att vara hårdare och mer bestämt. Så jag provade detta men ju hårdare jag blev dessto mer ovillig blev min hund. Det kändes inge bra, men jag tänkte vi får ligga i hårdträning till vi börjar valpkursen som är nästa som låg på tur.

Valpkursen började när Lova var ca 5 månader gammal. Och jag gick in i kursen med attityden som jag fått lära mig på föregående kurs och under denna kurs hade vi också fått lära oss att när hunden kommer till nya stökiga miljöer skulle man brotta ner hunden på rygg och trycka ner hunden i den positionen tills hunden blev lugn och fann sig i situationen.  Så jag gjorde detta, men den nya instruktören blev alldelse förskräkt och frågade vad jag höll på med och sa att det inte alls var nödvändigt. Och det var här det började för mig förvirrigen och sökande efter sannigen; Vilken metod är den rätta då man trännar hund? Så jag fortsatte på kursen samtidigt som jag gick ledarskaps tvåan hos andra instruktören så med en fot i varje värld blev jag ännu mer förvirrad. Så jag började läsa böcker, titta på tv program, googlade, pratade med andra mer erfaran hundägare utan någt konkret svar. För det var olika överallt. Och jag är sådan som person att jag vill ha ett konkret svar, svart på vitt och inga gråzoner. Så jag fortsatte att gå på en grundkurs hos instruktören där jag gått min valpkurs, fortfarande förvirrad dock.

Men efter ett tag så insåg jag att det finns inga rätt eller fel metoder då man tränar hund, båda metoderna funkar faktisgt. Men allting handlar om vilken typ av realtion jag vill ha till min hund. Och den relationen jag vill ha med min hund är en relation uppbyggd på förståelse, kunskap och samarbete. Och detta kännde jag att jag fick då jag jobbade med positiv förstärkning framför korrigeringar som endast gjorde att min hund inte kunde lita på och gjorde som jag sa av rädsla och kände även en väldigt stor förvirring hos Lova då jag jobbade med korrigeringar.

Så efter grundkursen blev det en klicker kurs där allting blev ännu tydligare både för mig och min hund, sedan en rallylydnads kurs, fortsättningskurs - vardagslydnad och kantarellsök. Efter att ha gått alla dessa kurser kännde jag att jag ville ha mer och veta mer, det va så roligt att träna hund. Så Elin våran isntruktör sa, du kanske skulle utbilda dig till hundinstruktör genom hundens hus utibldning som jag kommer hålla här, som är under 10 månader.

Och visste jag blev himmla sugen, men funderade; hur ska det gå ihop sig då jag jobbar? (jobbade heltid på willys med helger kvällar etc), har jag råd och tid? Men till slut bestämde jag mig, man lever bara en gång tänkte jag. Så jag och Lova började denna utbildning då hon var ca 1 år gammal. Mycket mycket lärorik :)

Från början hade jag inga som helst planer på att jobba med yrket utan det kom senare då intresset bara växte och jag tyckte det var himmla kul. Så när utibldningen började gå mot sitt slut, frågade Elin mig om jag hade lust att jobba hos henne då hon skulle vara mamma ledig. Och jag tvekade inte en sekund då jag tackade ja till det,hur det skulle lösa sig med willys brydde jag mig inte riktigt om just då. 

Sedan så började jag och min sambo att disskutera om att flytta till hus i Kungsör, där han ursprungligen kommer i från vilket också skulle resultera i att han kom närmare sitt jobb i köping. Problemet var ju då för mig som jobbade på willys i Örebro och itne har något körkort, det skulle ju inte funka att pendla varje dag. Så då bestämd jag och min sambo att jag skulle prova att öppna en hundskola här i kungsör, och säga upp mig från willys. Så sagt och gjort, vi hittade ett hus, jag sa upp mig, startade mitt företag Kungsörs Hundfocus, och jobbar även  några dagar i veckan på Tassa rätt i Örebro. 

Så detta är min resa från att vilja få en stadig grund till min egen hund, till att nu få möjligheten att ge dessa verktyg till andra hudägare. Och det är fantstiskt roligt! 

/ Zandra 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0